Kunnskap om barnehagetilvenning, barnehagestart og barns medvirkning

Del

2

Etterarbeidet til del 2 er ikke finansiert.

Hjelp oss med å løfte barnets stemme!

Hvis du synes Del 1 er viktig, så gi et bidrag til ferdigstilling av Del 2 gjennom spleis.no.
Produksjonen er uavhengig og har blitt finansiert gjennom sponsorbidrag og filmskaperens egne midler.

Overgangen fra hjem til barnehage er ikke den eneste overgangen barn opplever som stressende. Barns deltakelsesmuligheter og medbestemmelse blir ofte tilsidesatt i en oppdelt og travel barnehagehverdag med mange små overganger mellom lek, måltid, samling, stell osv. Barn blir avbrutt, transportert eller parkert - mens klokka tikker.
Dette skjer uten at de ansatte ønsker det eller oppdager det, og er ikke i tråd med FNs barnekonvensjon om barns rett til å delta. Hva skjer hvis de voksne tør å slippe kontrollen?


Professor Hansen og Dr. Sadownik reflekterer med de ansatte: Hvordan skape et helsefremmende barnehagemiljø preget av demokrati og likeverd mellom voksne og barn?


Filmen er blant annet inspirert av det danske forskningsprosjektet «Barnet i Centrum 2».

professor

Ole Henrik Hansen

«Man tenker kanskje at hvis barnet skal være dyktig i skolen så er det viktig å kunne telle til 10 eller å kunne snakke på et bestemt tidspunkt. Det er bare sludder. Vi vil mye heller ha barn med et godt selvverd. Det er mye viktigere.»

Dr.
Alicja R. Sadownik

«Hvis man endrer syn på situasjoner som tidligere har blitt definert som manglende bordskikk eller støy, kan man være vitne til en unik opplevelse der alle barna er med i en aktivitet og et fellesskap - uten at man som voksen har tilrettelagt for det. Det er sånne øyeblikk hvor man opplever at man hører til og hvor man er del av noe større enn seg selv - som forebygger mobbing.»